Renklerin hayatımızdaki
etkileri neler?
Renklerin
insanlar üzerindeki etkisi hiç de yabana atılır cinsten değil. Her ne kadar
'zevkler ve renkler tartışılmaz'dense de uzmanların elde ettikleri dikkat
çekici sonuçların bu tartışmanın yapılmasında gecikildiğini açıkça gösteriyor.
Renkler, kendi
dilleriyle karşınızdakine, muhattabınıza sizin karakterinizi sizden önce anlatıyor.
İşte renklerin yadsınamaz etkisini farkeden batılı şirketler, bunu iş hayatında
sıklıkla kullanmaya başlamış ve çok da başarılı olmuşlar.
Hayatımızı şekillendiren,
bizi kimi zaman neşeli, kimi zaman da düşünceli yapan renkler ve marifetleri
saymakla bitmez. İşte renklerin dünyası, şirketlerin bunu nasıl kullandıkları
ve bizle nasıl oynadıkları:
KAHVERENGİ
Kansas
Üniversitesi Sanat Müzesi'nde bir araştırma için halının altını elektronik bir
sistemle donatmışlar; duvar rengini beyaz ve kahverengi olarak değişebilir yapmışlar.
Arka fon beyaz kullanıldığında, insanlar müzede yavaş hareket etmiş, daha uzun
süre kalıp, daha fazla alanda dolaşmışlar. Arka fon kahverengiye döndüğünde
ise, insanlar müzede çok daha hızlı hareket edip, daha az alan dolaşmış ve
müzeyi çok daha kısa sürede terketmişler.
Dikkat ederseniz
dünyadaki fast-food restaurantlarının hepsinin sandalyeleri ve masaları
kahverengi, duvar boyaları ise kahverengi-şampanya-pembe karışımıdır. Hiçbir
fast-foodcunun duvarını beyaz göremezsiniz. Burger King, Kentucky Fried Chicken
ve benzer fast-foodlar yıllardır bilinçli olarak tüm duvarlarını baştan aşağıya
kahverengi ağaç kaplama yaparlar.
KIRMIZI
Kırmızı, iştah
açar. Dünyadaki ünlü gıda firmalarının hepsinin logosunun kırmızı olduğunu
hayretle farkedeceksiniz; Coca Cola, Pizza Hut, McDonald's, Ülker, Burger King.
Bu listeyi binlere çıkarabilirsiniz.
Kırmızı
tansiyonu yükseltir ve kan akışını hızlandırır. 'Peki boğalar niye kırmızı
renge saldırıyor?'cevabı ise ilginç; maymunların dışında, araştırılan hayvanların
hemen hepsi siyah-beyaz görmektedir. Yani boğalar da renk körüdür. Kırmızıya değil,
kendilerine sallanan koyu renkli beze saldırırlar.
YEŞİL
Yeşil, güven
verir. O yüzden bankaların logolarında en çok tercih ettikleri iki renkten
biridir. Yatak odası için de rahatlatıcı bir renktir. Batı'da büyük otellerin
mutfaklarında duvar renginin, aşçıların yeniliklerini arttırmak için yeşile
boyandığı söylenir.
Hastaneler de
logo ve iç dizaynlarında yeşili tercih eder. Çünkü rahatlatıcı ve sakinleştiricidir.
Tabiatı en çok hatırlatan renktir. Yeşil alanlarda insanların daha az mide ağrısı
çektikleri tespit edilmiş. Sakız paketlerinde ve sebze satılan yerlerde de yeşil
en çok tercih edilen renktir.
SİYAH
Siyah, gücü ve
tutkuyu temsil eder. Hırsın da bir ifadesidir. Bizde ve Batı'da siyah, matemi
simgelerken Japonya'da mutluluğun simgesidir. Fonda kullanıldığında karamsarlığı
çağrıştırır. Işığı yok eder. Konsantrasyonu en çok getiren renktir. Einstein'in
konsantre olabilmek için perdeleri siyah, gün ışığı olmayan bir odaya girip ve
bu şekilde düşündüğü söylenir.
MAVİ
Freud, maviyi
sakin diye niteler. Faber Birren ise tansiyonu düşürdüğünü söyler. Araplar ise
mavi taşların kanın akışını yavaşlattığına inanırlar. Nazar boncuğu o yüzden
mavi taşlıdır.
Sakinleştirici
bir renktir, Batı'da bu etkisi yüzünden intiharları azaltmak için köprü
korkuluklarını maviye boyarlar. Mavi ve özellikle lacivert kozmik bir renk
olarak kabul edilir; sonsuzluğu, otoriteyi ve verimliliği çağrıştırır.
Uluslararası toplantılarda tüm devlet başkanları lacivert takım elbise
giyerler.
Dünyadaki
firmaların yarısından fazlası logolarında maviyi kullanırlar. Aynı şekilde Bill
Clinton, büyük jüriye ifade vermesinden önce mavi kravat takarak, altın bronz
karışımı bir şekil ve rengi kullandığını hatırlayın. Daha çok altını ve parayı
çağrıştırır çünkü.
MOR
Mor, nevrotik
duyguları açığa çıkardığı, insanları bilinçaltında korkuttuğu tespit edilen bir
renk.
PEMBE
Pembe giyenlere,
hizmetlerinden dolayı ödeme yaparken kendimizi daha rahat hissettiğimizi tespit
etmişler. İngiltere'de Boots ve Marks and Spencer mağazalarında tüm
tezgahtarların pembe gömlek giydiği bilinir.
SARI
Sarı, geçiciliğin
ve dikkati çekiciliğin ifadesidir. O yüzden tüm dünyada taksiler sarıdır.
Dikkat çeksin ve geçici olduğu bilinsin diye.
Araba kiralama
firmaları logolarında hep sarıyı kullanırlar. 'Ürün geçici, lütfen geri
getirin' demek istiyorlar. O yüzden dünyada hiçbir banka ambleminde bildiğimiz
sarıyı kullanmaz. (Portakal ve bronz ya da bakır kimi zaman yer alabilir) Paranın
geçici değil, kalıcı olmasını isterler. Türkiye'de sarıyı logosunda baskın bir
renk olarak kullanan tek banka, devlet bankası Vakıfbank'tır.
BEYAZ
Beyaz, istikrarı,
devamlılığı ve temizliği simgeler. Bu yüzden üzerinde fazla şaibeler olanların,
beyaz ağırlıklı kıyafetleri seçmelerinde yarar var. Beyaz elbiseler, sizin
temiz olduğunuz imajını verir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder