Ezoterik Astroloji
| |
Bilimsel yöntemlerin artan kesinliği ve rasyonelliğe adanan bir
teoloji, astrolojinin onsekizinci ve ondokuzuncu yüzyıllarda kabul gören
bir kültürden çıkarılmış olduğu gerçeğinin yanında aynı zamanda güven
oluşturan bir tablo çizmektedir. Bununla birlikte, astroloji bir yeniden
canlanma süreci yaşamaktadır, ancak bu elbette gelişen doğal bilimler
dahilinde değil, öncelikle ezoterik halkalar dahilinde olmaktadır.
1875'te, Theosophical Society (Teozofi Derneği) kuruldu. Bu derneğin
kurucuları, öte alemden bazı varlıklardan, bazı üstatlardan talimatlar
aldıklarını açıkladılar. Onlardan, tüm dinlerde varolan ezoterik
öğretilerin bilinmesini sağlamaları talimatını almışlardı. Kısmen Budist
ve Hindu öğretilerine ve aynı zamanda da mistik Hıristiyan ve Yahudi
tradisyonlarına güveniyorlar ve onları kendileirne göre yorumluyorlardı.
Modern doğal bilimler ve sihirli, ilahi güçlerle dolu olan dünyanın
ruhsal doğası hakkında konuşmak öncelikli ilgi alanlarıydı. Tüm doğa,
taşlar, bitkiler, hayvanlar, kadim zamanlarda olduğu gibi gizemli ilahi
güçlerle doluydu. Teozofik öğretilere göre, kabul edilen doğal bilimler
tamamlanmış sayılamaz, çünkü onlar sadece doğaya dair çanağın dışını araştırmaktadır.
Yani doğada işler halde olan canlı, spiritüel güçler doğal bilimlerde
göz önüne alınmamaktadır. Dolayısıyla teozoflara göre, gezegenler sadece
cansız, fiziksel cisimler olarak görülmemelidir. Aynı zamanda cansız
cisimler oldukları da doğrudur, ancak içlerinde onlarla birlikte çalışan
canlı özlere sahiptirler.
Bu bağlamda, astroloji ondokuzuncu yüzyılın sonunda yeniden gelişebilme
potansiyeline sahipti. Gezegenler ve zodyak burçları şimdi tekrar
ortadaydı, hatta bunlar, doğal özelliklerine ilave olarak, kendilerinden
gizemli ışınların yayınlandığı tanrılar olarak görülmekteydiler.
İngiliz Alice Ann Bailey (1880-1949) Esoteric Astrology (Ezoterik Astroloji) [48]
adında, modern astrolojinin dünya görüşü açısından vazgeçilmez olan
kitaplardan birini yazmıştır. Burada zodyağın çeşitli gezegenleri ve
burçları, onlara tekabül eden güçler ve fonksiyonlarla birlikte
açıklanmaktadır. Alice Bailey'e göre, görünür kozmos tüm göksel
cisimleriyle birlikte belirli bir göksel hiyerarşiyi yansıtmaktadır. O
aynı zamanda İsa ile, bu göksel hiyerarşi içindeki astrolojik-kozmik
yorumuyla da ilgilenmektedir. Ayrıca, yakın zamanda gerçekleşecek olan "İsa'nın ikinci gelişi" ile birlikte bir "Yeni Çağ"ın başlayacağını savunmuştur.
Alice Bailey, astrolojinin dünya görüşünü tıpkı kadim astrologlar gibi
kozmosu açıklayarak yeniden canlandırmıştır. Bu görüşe göre gezegenler
belirli ruhsal varlıklara tekabül ediyordu. Bailey aynı zamanda yakın
zamanda gerçekleşecek olan "ikinci kez geliş"i de astrolojik olarak
yakında gerçekleşecek olan "Kova Burcu çağı" [49]
ile ilgili olarak açıklamıştır. Söz konusu Kova Burcu Çağı, gerçek bir
astronomik hesaplama üzerine dayalıdır; ilkbaharın başlangıcı zodyakta
dünyanın kendi ekseninde belirli bir hareketine bağlı olarak yavaşça
ilerler ve yirminci yüzyılın sonunda "Balık" burcundan çıkarak "Kova"
burcuna girer. Şu anda bu değişimin aynı zamanda insanlar arasında da,
yüksek bir ruhsal gelişimle bağlantılı olduğu kabul ediliyor.
Alice Bailey'in eseri ile astroloji bir kez daha dünyanın ruhsal
bakımdan da yorumlanmasını sağlama ve aynı zamanda da bilimsel bilgiyi
bu amaç için kullanma talebini açığa çıkarmıştır. Böylece astrolojinin
kadim içeriği, din ve aynı zamanda da bilim olarak bir kez daha ele
alınmıştır. Bununla birlikte, Bailey horoskoplar üreterek pratik
rehberlik sağlama konusuna eğilmemiştir. Bunun yerine tüm kozmosun ilahi
bir yönetim düzenine tabi olduğunu sunmakla çok daha fazla
ilgilenmiştir.
William F. Allan
William F. Allan (1860-1917) "Allan Leo" (Aslan
Allan) olarak bilinirdi çünkü aslan burcunda doğmuştu ve astrolojinin
uygulamalı yanı üzerine çalışıyor, horoskop yorumları yapıyordu. Bir
İngiltereli olarak aynı zamanda Teozofi Derneği'nin de üyesiydi ve
Londra'da bir dergi çıkarmış, ayrıca astroloji üzerine, Paris ve New
York'ta da ofisleri olan bir yayınevi kurmuştu. Kurduğu yayınevinden,
isteyen herkes "bir şilinlik horoskop" çıkarttırabiliyordu. Küçük bir
ücret karşılığında, her ilgili kişi kendi Zodyak burcunu, yükselenini ve
doğum anındaki gezegenlerin pozisyonlarını fotokopi olarak
alabiliyordu. Her kişi böylelikle "kendi" burcunun ve "kendi" yükselen
burcunun ne anlama geldiğini kısa bir özet halinde okuyabiliyordu. [50]
Bu yorumların temeli göksel cisimlerin kadim tanımlamalarıydı. Örneğin
bir horoskopta gezegen ve savaş tanrısı Mars'ın yükselen olarak
bulunması (yani Mars'ın doğu ufkunda bulunması) o kişinin tıpkı Roma
Savaş Tanrısı gibi canlı ve agresif bir yüz ifadesine sahip olmasına
neden olur. Bu pozisyonda Venüs etkisi altında olanlar ise tıpkı Roma
aşk tanrıçası gibi fiziksel güzellikleri ile dikkat çeken kişiler
olacaklardır. Böylelikle, her kişiye teolojik anlamda hayattaki kendi
kişisel eğilimleri ve amacı verilmiş oluyordu.
Ezoterik astrolojiye
ilişkin bu yazıda, Budizm ve Hinduizm'den bilinen öğretiler hem ayrı
ayrı verimli, hem de birleştirilmiştir. İsa ile birlikte Buda da
teozofide merkezi bir rol oynar. Bu sadece Buda'yı değil, aynı zamanda
onun karma ve yeniden doğuş öğretilerine de işaret etmektedir ki bu
sadece genel teozofik öğretiye değil, aynı zamanda ezoterik astrolojiye
de akmış bir bilgidir. Karma ve yeniden doğuş, bir insanın karakterinin
ve deneyimlerinin geçmişte yaptıkları ile belirlendiği anlamına gelir.
Böylelikle horoskop astroloğu karması ve bunların sonucu ortaya çıkan
görevleri ile ilgili olarak bilgilendirir. Özel bazı yöntemlerle
çalışan "Karmik horoskop analizi" bugün bazı astroloji okullarında
öğretilmektedir ve bu okullar sözkonusu analiz konusundaki eğilimden
gelişerek ortaya çıkmışlardır. Zürih'teki "Astrodata" da bunlardan
biridir. [51]
Bütün bu anlatılanlardan, ezoterik astrolojiden uygulamalı horoskop
yorumuna geçişin belirsiz olduğu ortaya çıkarken, ezoterik temelli
horoskop yorumunun tam olarak nerede günlük tahminler yapan popüler
astrolojiye geçiş yaptığını belirlemek zordur. Yine de çok şey söylemek
mümkün, Alan Leo'nun ticari olarak takip edilen astrolojisi basım
yoluyla yayınlanarak yayılmaktaydı ve böylelikle medyanın büyük bir
kesimi için modern horoskop yorumu yolu açılmış oluyordu. Gazeteler ve
dergiler günlük, haftalık ve yıllık horoskopların çok kısa sürede
yayılmasını mümkün kılıyordu. Teozofik bir arka plana sahip olmak ise,
gazete horoskoplarında zaman zaman "yeniden doğum" ve "karma"
göndermeleri yer alsa bile genelde hiçbir role sahip olmuyordu. Popüler
astroloji genelde sadece belirli bir merakı gidermek ve karakterleri ve
yakın zamanda gerçekleşecek olayları tahmin etmek için ilgilenilen bir
alandı.
Özellikle 1920'lerde, bu gazete astrolojisi popülerlik adına inanılmaz
bir artış yaşadı ki bu, yirminci yüzyılın ikinci yarısında daha da
geliştirilebilirdi. [52]
Bugün herkes günlük ya da haftalık horoskopu için gazeteye bakıp
karakter tanımlamalarının ve tahminlerin ne kadar doğru olduğunu kontrol
edebiliyor. Yazılanlar çoğunlukla oldukça genel olurken, doğruluklarına
dair hemen hiçbir ciddi sınamaya izin vermemektedirler, ya da bunun
kişinin kendi hikayesiyle hemen hiçbir somut ilişkisi yoktur.
Popüler astrolojiyi böyle genelleştirmek, kurumlar ve hesaplama
yöntemleri bakımlarından son derece sorgulanabilirdir. Horoskop
astronomik hesaplama yöntemiyle elde edilir ve her yorumun temelini
oluştururken her birey için çok farklılaşmış yetenekler ortaya koyar. Bu
şu gerçeğe kadar izlenebilirdir; gezegenler ve onların birbirlerine
göre açısal ilişkileri, Zodyak burçlarının ve evlerin pozisyonlarının da
olduğu gibi her biri kendine göre özel bir anlama sahiptir. Çeşitli
gezegenlerin hızına ve dünyanın dönüşüne göre, bu pozisyonlar oldukça
hızlı bir şekilde değişmektedir. Böylelikle, her horoskop kesin doğum
yerine ve zamanına, ayrıca (bu bilgilere dair)
en küçük bir yanılmanın getirdiği değişimlere bağımlı olmaktadır. Eğer
sürekli değişen yıldızlı gökler her kişinin yeteneklerinin aynası ise ve
astrolojide temel alınıyorsa, çok az kişinin aynı horoskopa sahip
olması mantıklı olmaktadır; yani sadece aynı yer ve zamanda doğanlar.
Popüler astroloji, aynı burca sahip olan herkes için aynı açıklama ve
yorumların yapılabileceğini kabul etmektedir.
Elbetteki popüler astrolojinin varoluşundan ezoterik astroloji
suçlanamaz, tıpkı kadim eğitimli astrolojinin Roma İmparatorluğu
zamanında "fal bakma" faaliyetlerinden sorumlu tutulamayacağı gibi.
Bununla beraber, Alan Leo'nun bir şilinlik horoskopları, sadeleştirilmiş
ve kitleler için üretilmiş horoskop yorumları ve ezoterik anlamda
bireysel anlayışlara işaret etmekle kalmayıp aynı zamanda basit ve
sıradan bir merakı da teşvik eden ihtiyaçlara dair açıklamaları ile
astrolojinin popülerleşmesinde bir tetikleyici olmuş gibi görünmektedir.
Bugün, ezoterik astroloji özellikle teozofi, antropozofi ve hepsinden
önce Rozkrua (Gülhaç) örgütünde yaygındır. Bugün, 1909 yılında Max
Heindel tarafından kurulan Rozkrua Derneği tüm Avrupa'da gezegenlerin
kesin konumlarını vererek *Ephemeris'i (*Gezegenlerin gün içindeki konumlarını gösteren gök günlüğü)
yayınlamaktadır, ki sözkonusu bilgi her astroloji uygulayıcısı için
vazgeçilmezdir. Ephemerisler elli ya da yüz yıllık bir zaman aralığı
için önemli tüm veriyi içermektedir. [53] Ezoterik
astroloji aynı zamanda ezoterik sahnenin organize olmamış, bireysel
çevresinin de ilgi alanındadır. Ayrıca pek çok astroloji okulunda da
astroloji "ezoterik doktrinler" yöntemiyle öğretilmektedir ve bu da sadece "karma" ve "yeniden doğuş"
ile ilgili çok genel göndermelere veya parça parça anlatımlardan
ibarettir. Net olarak tanımlanmış bir doktrin formundaki bir ezoterik
astrolojiyi burada ayırd etmek güçtür.
|
BURÇLAR, YILDIZLAR, HOROSKOP, ASTROLOJİ, YÜKSELEN BURÇ, DEĞİŞİK FALLAR, GİZLİ İLİMLER, KARAKTER ANALİZLERİ, FİZİKSEL ÖZELLİKLER, YILDIZNAME, PARAPSİKOLOJİ, EBCED HESABI, DOĞUM GÜNÜ, BEDEN DİLİ...
Translate
21.09.2017
EZOTERİK ASTROLOJİ
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder